ستارخان خيابان يكم دريانو جنب داروخانه شبانه روزى پلاك ٢٦
09121011230
09126274174

تعویض فیلتر گیربکس

عویض فیلتر روغن گیربکس

فیلتر گیربکس چیست؟ چطور تعویض فیلتر گیرباکس برای ماشین های 206 ایران خودرو صورت میگیرد؟ این سؤالی است که قصد داریم در طول این مقاله به آن پاسخ دهیم. گیربکس ها همان طور که می دانید انواع متفاوتی دارند. ولی به طول کلی می توان آن ها را به دو نوع گیربکس دستی و گیربکس اتومات دسته بندی کرد. نکته اینجاست که چه در ساخت گیربکس های اتومات و چه در ساخت گیربکس های دستی، گاه از فیلتر گیربکس برای بهبود عملکرد آن استفاده شده است. در ادامه درباره کاربردهای فیلتر گیربکس و لزوم تعویض آن بیشتر توضیح داده ایم.

تعمیرگاه تخصصی در تهران کجا هست؟

اگر نیاز به تعمیرات گیربکس اتوماتیک داشتید و مشکلاتی در زمینه فیتلر و روغن آن وجود داشت و در تهران بودید، تعمیرگاه حسنلو می‌تواند ارائه دهنده خدمات نصب تا تعمیر گیربکس های اتومات ماشین های ایران خودرو شما باشد.

تلفن: ٠٩١٢١٥٠٤٤٦٠

جهت مسیریابی به تعمیرگاه حسنلو به کمک
و یا
ویز روی آیکون کلیک نمایید.

 

 

در مورد تعویض فیلتر روغن گیربکس

با سلام وقتتون بخیر داود حسنلو هستم

۱۸ساله در زمینهٔ تعمیر گیربکس به شکل تخصصی فعالیت می‌کنم.

دوستان زیادی میپرسن در مورد تعویض فیلتر روغن گیربکس ببینید روغن گیربکس فیلترش باید بعد از یه مدت کارکرد عوض بشه منتها گیربکس‌های al4 و گیربکس‌های هایوک ژاپن فیلتر روغن رو حتی در یه سری بنز و یبنوه هم رو که ضد F هستش گیربکس هاشون فیلتر روغن داخل گیربکس گذاشتن بیرون نیست شما بتونید تعویض کنید به راحتی یعنی یک متخصص گیربکس رو کامل باز کنه کامل خورد بشه تا بتونه فیلتر رو عوض کنه تعویض فیلتر کارکرد گیربکس خیلی تاثیر گذاره تو سالم بودن گیربکس خیلی تاثیر میزاره منتها در یک سری از ماشین‌ها تویتا، لندکروز، سوزوکی، گرند ویتارا، مزدا و یک سری ماشین‌های ژاپنی فیلتر رو داخل کارتل گیربکس گذاشتن و شما به راحتی میتونید باز کنید فیلتر رو عوض کنید ولی در یک سری ماشین‌ها که عرض کردم خدمتتون مثل al4 و یک سری گیربکس‌های هایوک و گیربکس‌های دیگه شما فیلتر رو نمیتونید به این راحتی عوض کنید باید گیربکس کاملا باز شه و اینکه اون زمان فیلتر عوض شه بهتره که تو اورهال فیلترعوض شه ولی تعویض فیلتر هم روی کارکرد خیلی تاثیر خوبی داره و هم روی سالم موندن گیربکس چون بعد از یه مدت فیلتر پر از براده میشه و کیپ میشه.

امیدوارم این فایل آموزشی براتون مفید بوده باشه اگه سوالی داشتید در نظرات بپرسید و اگر تمایل دارید حضوری بیاین ما در خیابان ستارخان خیابان یکم دریان نو جنب داروخانه شبانه روزی پلاک ۲۶ در خدمت شما هستیم پایدار باشید به امید دیدار.

روغن گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

روغن گیربکس که ممکن است آن را با اسم واسکازین و یا روغن جعبه دنده نیز بشناسید، در حقیقت یک روان کننده است که در سیستم گیربکس ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان داخلی گیربکس ها به این شکل است که مجموعه ای از چرخ دنده ها کار تعویض دنده و انتقال نیرو از موتور ماشین به چرخ های ماشین را بر عهده دارند. این چرخ دنده ها در هنگام رانندگی شما پیوسته در حال حرکت هستند و روی یکدیگر می لغزند. وقتی از دو یا چند قطعه فلزی در کنار هم استفاده می کنید، ممکن است بر اثر ضربه و تکانه های اتفاقی، این قطعات دچار شکستگی و یا خوردگی شوند. به همین خاطر لازم است از یک روان کننده برای بهبود عملکرد آن ها و افزایش طول عمرشان استفاده کرد. کار اصلی روغن گیربکس یا همان واسکازین دقیقاً همین موضوع است. واسکازین به قطعات داخلی گیربکس کمک می کند تا راحت تر روی هم بلغزند و جا به جا شوند. البته خاصیت دیگری که روغن گیربکس دارد، خاصیت خنک کنندگی آن است. وقتی دو قطعه فلزی پیوسته در حال تماس باشند بر اثر اصطکاک ایجاد شده گرما تولید می شود. این گرما اگر ناچیز باشد هیچ عیب و ایرادی برای قطعات دستگاه ندارد، ولی اگر از یک مقدار مشخصی تجاوز کند می تواند باعث خرابی و شکست قطعات آن شود. روغن گیربکس به خاطر دارا بودن ظرفیت گرمایی بالا می تواند این گرمایی که بین قطعات ایجاد می شود را به خود جذب کرده و موجب خنک سازی قطعات دستگاه شود.

فیلتر گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

حال که با مقدمات بحث آشنا شدیم به سراغ فیلتر گیربکس و کاربرد هان آن در سیستم گیربکس ماشین برویم. همان طور که گفتیم داخل گیربکس ها از روغن واسکازین استفاده می شود که به خنک سازی و روان سازی قطعات آن کمک می کند. نکته اینجاست، با اینکه در گیربکس ها از یک روان ساز کمک گرفته می شود، باز گاهی قطعات داخلی آن دچار خوردگی های ناچیزی می شوند. این اتفاق باعث می شود تا ذرات ریزی از فلزات و گاه غیر فلزات داخل روغن به جریان بیفتند. این ذرات ریز که شاید با چشم هم دیده نشوند، می توانند دردسرهای فراوانی برای ماشین شما و گیربکس آن ایجاد کنند. همین ذرات می توانند باعث شدت گرفتن عمل خوردگی شده و حتی روغن گیربکس را آلوده کنند. به همین خاطر است که در سیستم گیربکس از یک فیلتر گیربکس استفاده می شود. نقش اصلی فیلتر گیربکس جداسازی این ذرات ریز از روغن گیربکس است. عملی که اگر به طور صحیح انجام نشود می تواند صدمات جبران ناپذیری به وجود بیاورد.

 

تعویض فیلتر گیربکستعویض فیلتر گیربکس

حال که با اهمیت فیلتر گیربکس آشنا شدیم برویم سراغ این موضوع که، اگر فیلتر گیربکس پس از مدتی از کار افتاد باید چه کار کرد؟ جواب این سؤال بسیار ساده است. لازم است هر چند وقت یک بار فیلتر گیربکس ماشین خود را تعویض کنید. به همین سادگی. البته تعویض فیلتر گیربکس تنها برای بعضی از گیربکس ها انجام پذیر است. در بسیاری از گیربکس های جدید که وارد بازار شده اند دیگر خبری از فیلتر گیربکس نیست و این فیلتر در داخل خود گیربکس نصب شده است. به همین خاطر صاحب ماشین نمی تواند خودش این قطعه را تعویض کند. در حقیقت ساختمان فیلتر های جدید به گونه ای است که عمر طولانی تری دارند و خیلی کم دچار آسیب دیدگی و یا خرابی می شوند. ولی اگر در طول سالیان دراز آسیبی به آن ها وارد شود، لازم است کل گیربکس تعویض گردد.

 

تعویض فیلتر روغن گیربکس

اما در گیربکس هایی که فیلتر دارند باید چه کار کرد؟ برای اینکه مطمئن شوید که گیربکس شما دارای فیلتر است یا نه، می توانید از یک تعمیرکار سؤال کنید. بعضی از خودروهای جدید بسته به مدل و سال ساخت شان دیگر دارای فیلتر گیربکس نیستند. ولی همچنان در بعضی از آن ها از فیلتر استفاده شده است. برای تعویض فیلتر گیربکس بهتر است از به یک تعمیرکار با تجربه مراجعه کنید. تعویض فیلتر گیربکس معمولاً همزمان با تعویض روغن گیربکس صورت می گیرد که این عمل کار ساده ای نبوده و نیاز به تجربه بالایی دارد. برای اینکه متوجه شوید چه زمانی ماشین شما نیاز به تعویض فیلتر و روغن گیربکس دارد، می توانید از میزان کارکرد ماشین استفاده کنید. برای مثال گفته می شود که هر بیست هزار کیلومتر یک بار لازم است این عمل انجام شود. ولی این معیار یک معیار دقیق نیست. از این نظر که خرابی روغن و فیلتر گیربکس رابطه مستقیمی با میزان گرمای تولید شده در گیربکس و میزان استفاده از ماشین دارد. به همین خاطر ممکن است گاهی قبل یا بعد از گذر از این میزان نیاز به تعویض روغن گیربکس داشته باشید.

فیلتر گیربکس اتوماتیک 206فیلتر گیربکس اتوماتیک 206

یکی از مدل ماشین هایی که دارای فیلتر گیربکس است، پژو 206 است. البته در بسیاری از مدل های مطرح دیگر این کارخانه نیز از فیلتر گیربکس استفاده شده است. فیلترهای گیربکس معمولاً مخصوص گیربکس های اتومات هستند و کمتر در گیربکس های دنده ای از فیلتر استفاده می شود. برگردیم سر این موضوع که از کجا متوجه شویم چه زمانی فیلتر و روغن نیاز به تعویض دارد. بهترین روش برای اطمینان از کارکرد صحیح گیربکس اتومات خودرو، چک کردن سطح روغن گیربکس و سنجش سلامتی آن است. برای این کار لازم است خودروی خود را به مدت پنج تا پانزده دقیقه در حالت کار نگه دارید، سپس گیج اندازه گیری سطح روغن را چک کنید. برای چک کردن این گیج، آن را خارج کنید. مرتبه اول آن را با دستمال تمیز کنید و دوباره داخل شکاف گیج فرو کنید. حال سطح روغن را نگاه کنید. اگر تا خط نشانه گیج روغنی شده باشد نشان دهنده درست بودن میزان روغن است. حال انگشت خود را به سطح گیج بزنید و رنگ آن را چک کنید. رنگ روغن سالم روشن و قرمز رنگ است. اگر رنگ آن مایل به قهوه ای باشد نشانگر این است که زمان تعویض آن فرا رسیده است.

 

عضویت
Notify of
guest
26 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فردین ملایری
فردین ملایری
فوریه 11, 2022 6:29 ب.ظ

سلام استاد ، پژو ۴۰۵ با گیربکس اتوماتیکzf . من تلفنی ایراد رو گفتم شما فرمودید از فیلتر گیربکس هست . لطفاً بفرمایید فیلتر داخل گیربکس هست یا داخل کارتل گیربکس . ممنونم خدا خیرتون بده

رامین
رامین
جولای 3, 2021 1:56 ب.ظ

باسلام جناب حسنلو اینجانب دارای ۴۰۷ اتوماتیک هستم مدتی است که هنگامی که در سربالایی اگر آهسته رانندگی کنم گیریبکس پیغام پی آر آن دی میدهد وبعد از خاموش روشن کردن خودرو درست می گردد ولی گر سرعت را در سربالایی زیاد کنم هیچ مشکلی نداردواگر کولر بگیرم یا تند رانندگی کنم موقع ایستادن ماشین خلاص میماند وبعد از چند لحطه بازدن یک تقه درگیر می شود ولی اگر آرام رانندگی کنم مشکلی ندارد ضمنا روغن را۴۰۰۰تا است که تعویض کردم در ضمن از وقت گرانبها یی که باتوجه به مشغله کاری برای راهنمایی مخاطبین انجام می دهید کمال تشکر را دارم

مهدی جهاندیده
مهدی جهاندیده
مارس 3, 2021 9:42 ب.ظ

با درود خدمت شما. ماشین بنده h30 craos مدل ۹۵ هستش فیلتر روغن گیربکس در کارتل قرار دارد یا داخل گیربکس؟

ناصر پاکدامن
ناصر پاکدامن
دسامبر 30, 2020 8:37 ق.ظ

باسلام وتشکر از راهنمایهای حوبتون .تعویض فیلتر گیربکس ریو اتومات به چه صورت میباشد .آیا کارشما ست .اگه براتون امکان داره بفرمایید چقدر تعویض وخود فیلتر هزینه دارد تا دراسرع وقت مزاحمتون بشین .ضمنا ماشن بنده مدل سال 88 است و130 هزار کار کرده وتا کنون هم فیلتر ان عوض نشده

مهرداد فلاح
مهرداد فلاح
نوامبر 1, 2020 12:01 ق.ظ

سلام خسته نباشید پژو پارس اتومات مدل ۹۱ دارم تعویض فیلتر چقدر زمان بر هست لطفا راهنمایی کنید

حامد
حامد
اکتبر 20, 2020 8:55 ق.ظ

سلام هیوندا I30 دارم به تازگی روغن گیربکس عوض کردم ولی نمیدونستم فیلتر داره ایا الان میتونم فقط فیلتر رو عوض کنم ؟

فرشید
فرشید
سپتامبر 19, 2020 3:06 ق.ظ

باسلام ودرود جناب حسنلو نظرت درمورد روغن گیربگس زرد برند کاناداچیه باسپاس

احسان
احسان
آگوست 21, 2020 3:15 ب.ظ

سلام
من ماشینم پژو پارس elxبا موتور2000 با گیربکس اتومات 4حالته zf هست
ماشین شتاب اولیش خوبه ولی توی سربالایی ها110 تا120 بیشتر نمیره توی جاده های صاف هرچی بخوای میره آیا ایراد داره یا اتومات سرعتش تو سربالایی ها همینه

سعیدجعفری
سعیدجعفری
ژوئن 29, 2020 4:39 ق.ظ

با سلام 405 مدل 81 دارم و دنده 3بد جا میخوره خصوصا معکوس از 4 به 3 خواستم بدونم روغن اتومات بریزم بهتره یا نه ؟ و چه روغنی بریزم؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

محسن الف
محسن الف
ژوئن 14, 2020 1:24 ب.ظ

دروداقای حسنلو
من یه کمری2007 اتوماتیک باکیلومتر160 خرید کردم با توجه به نداشتن سابقه تعویض روغن گیربکس،وحتی شفاف بودن روغن گیربکس درنمایندگی ایرتویا 8لیترروغن اصلی جنیون پارت و فیلترگیربکس عوض شد.درضمن تمیزکننده وسپس مکمل روغن هم استفاده کرده بودند.روزبعدخودم چک کردم و روغن تیره بود.پس از 8000کیلومترمقداری از روغن راساکشن کردم که اصلاقرمزالبالویی نبود و کاملا قهوه ای یاسیاه بود.باتوجه به سلامتِ فعلیِ گیربکس ایالازم است روغن عوض بشه؟چون اصلا به نمایندگی ایرتویا شهر…اعتمادی ندارم.درضمن درحالت سرد دیپ استیک روغن را حتی یک سانتی متر بالاتر از hotنشان میدهد .(در حالت گرم هنوزچک نکرده ام )
ممنون میشم راهنماییم کنید

آریاپور
آریاپور
ژوئن 12, 2020 3:18 ب.ظ

درود.
من یه 206 تیپ 6 داررم، تو دنده های 1 تا 4 مشکلی نداره ولی موقع دنده عقب گاز هرز میخوره به ویژه اگه موتور سرد باشده گاهی اصلا دنده عقب راه نمیره تا موتور گرم شه.
نکته دیگه چطور میتونم میزان روغن درون گیربکس را چک کنم؟ گیج گیربکس AL4 کجاست؟

مسعود
مسعود
ژوئن 12, 2020 1:24 ب.ظ

با سلام پراید مدل ۸۲ اتومات دارم تو حالت d یا همون درایو گاز میخوره ولی با یه زوری میره روغن داره ولی حالت ۱و۲ ایرادی نداره علت چیست

محمد امیری
محمد امیری
ژوئن 8, 2020 7:01 ب.ظ

سلام ماشینم اتومات 206 تو سر بالای داغ میکنه دوتا دنده بیشتر عوض نمیکنه گاز هرز میخوره

حسین
حسین
می 19, 2020 8:41 ب.ظ

با سلام
من یه اس دی وی ۸ مدل ۹۴ تازه خریدم امروز تعویض روغن بودم روغن گیربکسش رو چک کرد گفت کیفیت نداره اما چون میترسیدم اگه عوض بشه گیربکس زوزه پیدا کنه عوض نکردم به نظر شما عوض کنم؟ اگه بله چه مارکی رو بریزم

Anonymous
Anonymous
می 17, 2020 6:20 ب.ظ

سلام آقای حسنلو من ام وی ام x33اتومات دارم چندروز پیش آب روغن قاطی کرد رادیات رو عوض کردم گیربکس رواول باروغن معمولی سشت وشو دادن بعد روغن هیدرولیک داخل گیربکس ریختن بعداز5 دقیقه عوض کردن روغن CVT ریختن الان مشکلی برا ماشین پیش نمیاد

Anonymous
Anonymous
آوریل 13, 2020 9:02 ب.ظ

سلام من یه ۲۰۶ v9 مدل ۸۷ دارم نمیتونم کی روغن گیربکی عوض شده وای الان ۳سال دسته منه راحت ۵۰تا رفتم باهاش میخاستم ببینم اگرم لازمه هزینه خرید روغن و فیلتر و تعویض در مجموع چقد میشه ماشینم و بیارم براتون

مسعود
مسعود
ژانویه 3, 2020 9:41 ب.ظ

سلام….روغن وفيلتر دارم هزينه تعويض رو اعلام كنيد مزدا323. …ممنون

علی
علی
دسامبر 7, 2019 9:34 ب.ظ

سلام ماشین من پژو ۲۰۶ مدل v9 هست یه مدته گاز هرز میخوره یعنی تو رانندگی یهو چراغهای برف و اسپرتش روشن شده و بعد گاز هرز میخوره یعنی متناسب با گاز سرعت نمیگیره تا زمانی که ماشین رو خاموش و روششن کنی البته باز هم بعد از طی مسافت کوتاهی دوباره همین اتفاق می افته واسش.ممکنه راهنمایی بفرمایید لطفا، البته دوستی گفت مشکلش فیلتر روغن گیر بکسه نمیدونم درسته یا نه؟ با تشکر

Anonymous
Anonymous
نوامبر 29, 2019 6:15 ب.ظ

سلام با تشکر از زحمات و راهنمایی شما که بدون هیچ چشمداشتی راهنمایی مفید دارین من ال نود اتومات مدل نودهسه خریدم ۱۴۰تا کارکرده گیربکسش روونه مشکلی نداره فقط میخوام بدونم کی و چه موقع باید روغن یا فیلتر روغن گیربکسش را عوض کنم من از کرمان مزاحم میسم اینجا کسی خیلی سررشته نداره از گیربکس ال نود

عماد
عماد
نوامبر 12, 2019 8:16 ب.ظ

سلام
من یه 206 مدل v20 سال 88 دارم که چند وقتی تو دنده 4 و تو سرعت 60 تا 75 یکمی زوزه داره به همین خاطر روغنش رو عوض کردم و داخل روغن براده ای نبود و صداش هم کمتر شده اما قطع نشد به نظر شما باید گیربکس تعمیر بشه ؟ و این که ایا این مدل از 206 فیلتر روغن گیربکس داره ؟

Anonymous
Anonymous
اکتبر 30, 2019 12:57 ق.ظ

ممنون از راهنمایی های شما. واقعا مطالبتون مفید و عالیه